środa, 5 stycznia 2011

Rybki akwariowe barwiące korzenie i inne problemy

Ostatnio kupiłem rybki akwariowe i korzeń do akwarium, i on barwi wodę. Co z nim robiłem żeby go okiełznać. Gotowałem korzeń 3 razy po 30 minut w garnku w wodzie z solą, a potem stał 24 godziny w zwykłej wodzie i zauważyłem że jeszcze trochę wodę zabarwia.

Zacząłem  zastanawiać czy korzeń trzeba gotować do momentu aż przestanie on w ogóle barwić wodę czy lekko barwić aż mu „przejdzie” i filtr usunie sobie z tym no i czy nie zaszkodzi to rybkom w akwarium, jeśli lekko podbarwi wodę. Dowiedziałem się iż zabarwienie wody w akwarium gdzie hoduje rybki akwariowe, przez korzeń na pewno nie zaszkodzi podobno i rybki akwariowe radzą sobie z tym. Niektórzy podobno mają herbacianą wodę. Jednak jeśli chcemy żeby korzeń przestał barwić to po kilkukrotnym wygotowaniu powinien korzeń coraz mniej barwić wodę w akwarium. Nawet jeśli będzie trochę barwił wodę na początku, to nic nie szkodzi rybkom akwariowym. Jeżeli chcemy mieć szybko czystą tzn. nie herbacianą wodę, możemy robić częstsze podmiany wody w akwarium.

Co mogą robić rybki akwariowe molinezje
Chciał bym hodować  rybki akwariowe molinezje i nasunęło mi parę wątpliwości. Czy molinezje lubią podgryzać płetwy innym rybkom w akwarium. No i w jakich stadkach czują się najlepiej np. 6 sztuk. Dowiedziałem się że, lubią od czasu do czasu skubnąć jakąś rybkę, same między sobą też często to robią. Rybki akwariowe molnezje podobno juz maja takie usposobienie że czasami kogoś podskubują a stadko czterech rybek to dla nich za mało. Z tego co ja przeczytałem w książkach to najlepszym rozwiązaniem jest mieć np. dwa samce i 3 samice. Ponieważ rybki akwariowe samce tego gatunku są bardziej agresywne, natomiast samice tych rybek akwariowych prowadzą spokojniejszy tryb życia. Jeżeli samic w akwarium będzie więcej to samce będą miały się na kim wyładować i będą spokojniejsze. Jednak w każdym akwarium trochę inaczej się zachowują. Kiedyś znajomy miał miałem 3 samce i jedną samiczkę, samiczką w cele nie byli zainteresowani, a natomiast samce ganiały się na wzajem po całym akwarium aż huczało.

Rybki akwariowe pielęgnice ramireza w kilku słowach
Rybki akwariowe pielęgnice ramireza są, to rybki akwariowe z rodziny pielęgnica. A z tymi rybkami przecież nic nie nigdy nie wiadomo. Te rybki akwariowe przeważnie są dość agresywne ale tylko w czasie tarła, nie wyszarpują roślin i nie ryją w podłożu. Jednak  rzeczywistość może okazać się inna niż to jest opisane w książkach czy mówią sprzedawcy w sklepach akwarystycznych. Musimy jednak brać pod uwagę że te rybki akwariowe mogą być nieco agresywne. Słyszałem że w akwarium gościa lubiły pokazać kto rządzi w akwarium i często nękały inne, spokojniejsze rybki akwariowe. Wiecie, jak to jest nieraz, w książkach często autorzy piszą jak dany gatunek rybek zachowuje się w naturalnym środowisku a w akwarium to już jest inna sprawa. W akwariach warunki bardzo się różnią od naturalnych i możemy tylko się starać żeby nie wiem jak to nigdy nie będą takie same warunki jak w naturalnym zbiorniku. Możemy tylko bardzo mocno próbować im zagwarantować odpowiednie warunki. Co za tym idzie, dlatego właśnie w akwarium rybki mogą się zachowywać całkiem odmiennie niż na wolności. To juz właśnie zależy od warunków jak dobrze będziemy imitować  akwarium naturalne środowisko. Ja miałem też pielęgnice barwniaki czerwonobrzuche, które podobno miały być spokojne i niegroźne, jednak okazało  się odwrotnie. Teraz na koniec wspomnę o prątnikach, są to zazwyczaj spokojne, a i duże nie rosną z nich rybki akwariowe, więc nie powinniśmy mieć z nimi kłopotów podczas hodowli. Ja proponuje na początek hodować karłowate, są niewielkich rozmiarów i mają a różnorodność barw.


Rybki akwariowe molinezje kontra barwniaki
Jakiś czas temu chciałem kupić rybki akwariowe gatunki molinezje czarne, chciałem je hodować z rybkami barwniakami czerwonobrzuchymi w akwarium o pojemności 112 l, chciałem ich mieć 4-6 sztuk. Dowiedziałem się że, jeżeli są podrośnięte molinezje to spokojnie mogę je trzymać z barwnikami. Słyszałem że jak rybki akwariowe barwniaki nie będą głodne to nie zaatakują mlinezji, to jest taka pierwsza zasada, którą trzeba sobie zapamiętać. Znam akwarystów którzy w 300 litrowym akwarium hodują dorosłe rybki akwariowe skalary i gupiki które wyglądają przy nich jak ich malutkie rybki. I tu jest ważną rzeczą to że ilość gupików nie zmienia się. A one się rozmnażają i on je trzyma na sprzedaż. A skalary to ma takie wielkie jak ja wcześniej nie widziałem. Potem rozmawiałem z kolegą i mówił, że wszystko zależy głównie od rybek akwariowych. I mam też barwniaki i molinezje (dorosłe). Z tym że potem barwniaki szykują się do tarła i troszeczkę przeganiają rybki akwariowe molinezje. Całe szczęście są na tyle wielkie iż nie boja się zbytnio ich. Gorzej jest z kiryskami, które przecież też nie są małymi rybkami, lecz barwniaki potrafią je trochę „poszarpać” i niestety kiryski zostały poturbowane w tej szamotaninie. Więc jednak trzeba na barwniaki uważać, jak tylko zauważymy że szykują się do odbycia  tarła to, obdarz je szczególną uwagą, o co mi chodzi, zwróć uwagę czy nie prześladują innych rybek akwariowych. Najlepszym rozwiązaniem jest przeniesienie ich do osobnego akwarium tarliskowego.

Akwarystyka kilka podpowiedzi o rybach akwariowych
Od jakiegoś czasu nakręciłem się na rybki akwariowe i nowe akwarium. Wiem, oczywiście że nie warto kupować zbyt małego akwarium, dlatego założyłem sobie za minimum akwarium około 60 litrów w którym będę hodował rybki akwariowe. Większości akwarystów uważa to i tak jest małe. Po kolej muszę wziąć pod uwagę  dojrzewanie akwarium, co muszę najpierw kupić, jakie urządzić, jakie rośliny. Jakie rybki akwariowe chcę hodować. Mam na myśli rybki akwariowe mniejsze, w stadach. Muszę wziąć pod uwagę kilka rzeczy. Ile chcę wydać na moje akwarium, następnie woda do akwarium musi być odstana minimalnie 2,5tygodnia, kolejna sprawa to muszę kupić grzałkę, filtr, termometr. Muszę zastanowić się jakiego biotopu chcę mieć,  ryb do tego akwarium chcę mieć stadne czyli gupiki, neonki, molinezje, brzanki ale wybrane gatunki, muszę pamiętać że oczywiście  na jeden cm rybki akwariowej przypada litr wody. Muszę kupić żwirek wygotować trzeba go bądź wyparzyć przed włożeniem do akwarium, i rośliny.

Akwarium rybki akwariowe i coś o sprzęcie
Chcę założyć akwarium około 60 litrów i trzymać rybki akwariowe jakieś, więc co ja takiego bym potrzebował. Jeżeli chodzi o grzałki do akwarium to potrzebowałbym 40W-60W aquael bez termostatu, to głównie zależy od różnicy temperatury w pomieszczeniu gdzie będzie stało akwarium i temperatury w akwarium, taka moc grzałki wystarczy na osiągnięcie różnicy 4-8 stopni Celsjusza, i do niej zewnętrzny termostat np. RT-2. Jak bym chciał zmienić akwarium na większe lub uszkodzi się grzałka to dokupię tylko grzałkę a termostat będę miał. Zbyt mocna grzałka nie jest wskazana, ponieważ w sytuacji awarii termostatu ugotujesz rybki akwariowe słyszałem że można zawieść się na grzałce z termostatem, rybki nie wytrzymają. A jeżeli chodzi karmnik, muszę wziąć pod uwagę żeby nie był na stałe umocowany do przyssawki tylko poprzez ruchomy pałąk, cechą tego karmika jest to że taki taki karmnik unosi się na wodzie, bo jeśli jest na stałe przymocowany w jednym miejscu, to wtedy nie musisz zmieniać jego wysokości w niezależnie od poziomu wody w akwarium.  Następnie muszę wziąć pod uwagę filtr, to dużo lepiej kaskadę, zawsze można do niej włożyć lekarstwo, czy np torf, chyba że masz dużo kasy, to wtedy kubełek. Teraz kwestia o dojrzewania akwarium rzeczywiście potrzebuje kilku tygodni lub nawet więcej żeby zapewnić równowagę biologiczną, ale pierwsze rybki akwariowe nie więcej niż 3-4 sztuki można już wpuścić po kilku tygodniach do akwarium pod głównym warunkiem, że woda była podgrzewana i filtrowana przez ten okres czasu.